Wat als je emoties in de weg zitten?

je emoties in de weg zitten

Delen mag >

Wanneer je emoties in de weg zitten

Je kent het vast wel, je wilt van alles maar je emoties zitten in de weg.
Positief denken en altijd in een staat van halleluja zijn is nu eenmaal niet haalbaar.
Er gebeuren dingen in je leven waardoor je energieniveau daalt. Wat kun je dan doen?

Stap 1: Het is Dikke Prima!

Hallo lieverd, je bent een mens! Wees maar dankbaar voor al die gevoelens. Zonder gevoelens zou het leven maar saai en eentonig zijn toch?

Accepteer je gevoel gewoon. Je voelt je vandaag niet dankbaar, blij en vol liefde. Maar teleurgesteld, verdrietig of angstig. Ben een beetje lief voor jezelf. Die gevoelens mogen er zijn.

Stap 2: Wanneer je emoties in de weg zitten

Oké die gevoelens mogen er zijn, maar ze zitten in de weg. Het voelt ook helemaal niet prettig. Je energieniveau daalt en je uitstelgedrag stijgt. Als je er klaar mee bent onderzoek je gevoelens dan. Wat is er echt van waar? En heb je daar bewijzen voor?

Met allerlei codes die je brein heeft opgeslagen uit ervaringen van het verleden koppelt je brein huidige gebeurtenissen. Als bepaalde codes overeenkomen dan krijg jij de gevoelens die er volgens je brein bij horen. Je brein vult als het ware zelf aan.

Nu is het de beurt aan jou. Alleen jij kan je denkbrein (mensenbrein) aan het werk zetten. Kijk met een kritische blik naar de bewijzen die je hebt voor je gedachten. Zijn die er? Schrijf ze op.

Stap 3: Vertel jezelf een ander verhaal

Eigenlijk is het heel simpel. Je vertelt jezelf gewoon een nieuw verhaal. Net zo lang tot je het gelooft. Ik zit nu midden in een verhuizing. Tijdens mijn vorige verhuizingen raakte ik in lichte paniek en verloor totaal het overzicht. Mijn lichaam reageert nu op de verhuizing en ik raak al in lichte paniek op het moment dat ik de verhuisdatum hoor. Ik vertelde mezelf dat ik niet goed ben in verhuizen en in paniek raak. Dat ik het overzicht kwijtraak en een hekel heb aan de afhankelijkheid van hulp. Maar dit verhaal helpt mij niet, dat roept alleen maar nare emoties op.

Dus ik vertel mezelf nu een ander verhaal. Het verhaal dat een verhuizing lekker opruimt. Dat is goed voor rust in mijn brein en dan kan ik na de verhuizing vol gas lanceren. Bovendien vertel ik mezelf dat ik voor hetere vuren heb gestaan en dat ik dankbaar ben voor alle hulp die mij wordt aangeboden. Ik vind het leuk om dat wat ik niet meer gebruik op marktplaats te zetten voor een tweede leven in het kader van duurzaamheid. Zo draag ik met mijn verhuizing ook nog een steentje bij aan het grotere geheel. En als laatste richt ik mijn emoties op de toekomst. Ik verheug me op het creëren van een nieuw thuis zonder ballast. #opgeruimdstaatnetjes

Je kunt je voorstellen dat dit nieuwe verhaal veel fijnere emoties geeft dan het oude verhaal. Het feit blijft hetzelfde. Ik ga verhuizen. Maar mijn gevoel is anders. Dit verhaal vertel ik mezelf elke keer als ik een doos oppak of een foto maak voor Marktplaats. Zo her-programmeer ik mijn brein.

Stap 4: Kies voor een andere emotie als je emotie in de weg zit

De eerste keer dat ik hoorde dat emotie een keuze is, vond ik dit grote onzin.

Ik voel toch wat ik voel. Alsof ik het leuk vind om mij sjaggie, boos of verdrietig te voelen?!
Het is ook wel kort door de bocht om dat te roepen als je geen enkele kennis hebt van je brein. Want dan geloof je het gewoon niet. Als het zo makkelijk was, zou iedereen het toch doen?

Maar ja, dat is het, je kunt er wel voor kiezen, maar het is niet gemakkelijk.

Hulp van de emotieladder

Ik ben zelf heel blij met de emotieladder van Esther en Abraham Hicks. Deze ladder helpt je namelijk een keuze te maken. Als je laag op de ladder zit, zeg op 22, dan kan je moeilijk direct naar de top. Maar je kunt misschien wel een stapje omhoog. Zodat je batterij minder snel leegloopt. Bij nummer 7 Content Zijn, wissel je van leeglopen naar vullen van je energietank. En dat voelt een stuk prettiger.

wanneer emoties in de weg zitten

Download de ladder op pdf en hang hem op zodat je er regelmatig aan herinnerd wordt dat je kunt kiezen voor een andere emotie, stap voor stap. 

Laat we de ladder eens bekijken aan de hand van een voorbeeld.
Stel:

  • Je voelt je verdrietig of misschien wel wanhopig omdat je je grote liefde met een ander ziet flirten. De verhalen in je hoofd vliegen alle kanten op. Doorloop eerst de stappen hierboven. En kijk dan hoever je de ladder kunt opklimmen. Je kunt misschien naar de emotie jaloezie. Ook geen fijne emotie, maar je energietank loopt iets minder snel leeg.
  • Als het lukt om die emotie te voelen kun je kijken of je nog een stap kunt maken. Misschien ben je nu wel boos op je lief. Zeker geen fijne emotie maar je loopt weer iets minder snel leeg.
  • Als je daar bent kun je misschien naar twijfel. Je twijfelt of je grote liefde wel bij je past. Of jullie relatie wel sterk genoeg is.
  • Vervolgens ga je naar hoop, je hoopt dat je het verkeerd hebt gezien. Dit is het punt dat je niet langer leegloopt maar je energietank aan het vullen bent.
  • Je krijgt misschien wel positieve verwachtingen voor jullie. Je realiseert je namelijk dat je deze emoties hebt omdat je stapelgek bent op je lief.
  • Je raakt enthousiast om elkaar weer te zien om…
  • vol passie de liefde te bedrijven zodat je op je hoogste energieniveau bent.

Zo klom je stap voor stap de ladder op van 22 naar 1.

Je hoeft geen grote stappen te nemen om vooruit te komen.

Dit is natuurlijk een voorbeeld van een ideale situatie voor als je emoties in de weg zitten. Maar het is in ieder geval zinvol om te kijken naar je emotie en te onderzoeken of je met het stappenplan hierboven jezelf naar een andere emotie kunt brengen.

Jij geeft de commando’s aan jouw computer, het is jouw brein. Dat is de reden dat jij ook kunt bepalen hoe jij je wilt voelen.
Hoe cool is dat?

Als je emoties in de weg zitten kun je er beter wat mee doen. Wil je meer weten over het opladen van je energie. Download dan hier het EnergieOplaadBoekje.

energieoplaadboekje

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie