Verwonderen door on-denken

Delen mag >

Verwonderen door on-denken

Verwonderen zijn momenten van magie die je leven kleur geven. En die verwondering is zo dichtbij dat we eroverheen kijken. We zijn te druk met denken en vergeten te kijken naar wat ze zien.

Wat een mooi cadeau dat de eerste sneeuw viel in het weekend. Op zondag! De dag dat de meeste van ons minder ‘moeten’. Een rustdag zodat je tijd kunt nemen om je te verwonderen.

Sneeuw

Dat is een natuur fenomeen dat we niet meer zo vaak zien. En de wereld bedekt met een laagje sneeuw is prachtig. We kunnen ons weer verwonderen. We zien weer wat we een tijd niet hebben gezien en kijken daarnaar in plaats van dat we er overheen kijken.

Naar buiten

Lig ik gezellig met mijn vriend om zondagmorgen in bed maar zonder rust. Hij was onrustig en wilde naar buiten. De sneeuw in! Een moment later staat vriendin van mijn zoon in haar nachthemd als een blije kleuter naar buiten te kijken en kon haar enthousiasme over de dikke laag sneeuw niet verbergen. Heerlijk om te zien!

Oordelen beperkt verwonderen

Als volwassenen heb je bepaalde situaties en dingen te vaak gezien of meegemaakt waardoor je er direct een oordeel over geeft. Het is dom, stom, slim, saai, leuk of geweldig. We maken ons zo druk om onze verantwoordelijkheden dat we vergeten te kijken naar de schoonheid van eenvoud.

Heel soms weer heel even kind

Heel soms worden we even wakker geschud en ervaren we dat heerlijke gevoel van verwondering zoals je die alleen nog kent uit je herinneringen van kind zijn. Je ziet dan bijvoorbeeld een hert in het bos, een mooie zonsondergang of een flink pak sneeuw.
Van deze momenten kun je dan echt genieten. Dit zijn de momenten die we meer waarde geven.

Waarom is verwonderen belangrijk

Verwondering is de basis voor inspiratie en creativiteit. Het zorgt voor psychologische groei en houdt je geest lenig.
Als je je verwonderd maakt je brein dopamine aan. Dit is een beloningssysteem dat ervoor zorgt dat jij je tevreden voelt. Dopamine activeert de communicatie in de hersenen voor bepaalde functies van het zenuwstelsel, zoals bewegen, genot, leren, aandacht en motivatie.

Eenvoudig gezegd maakt dopamine je gelukkig.

En een gelukkig leven is waar we allemaal naar streven toch?

Een tekort aan dopamine

Als je een tekort aan dopamine hebt kun je de volgende klachten ervaren.

  • Vermoeid
  • Onrustig
  • Somber
  • Licht in je hoofd
  • Je kunt moeilijker vooruitdenken
  • Je kunt je emoties moeilijker onder controle houden
  • Trillend oog of trillende handen
  • Diarree
  • Minder zin in seks, geen orgasme kunnen krijgen
  • Gewrichtspijn.

Ga jezelf meer verwonderen en verhoog je dopamine door meer te bewegen, minder te denken, goed te slapen, meer seks te hebben en gezond te eten.

Leef

Het leven gaat als een sneltrein voorbij.
Waar wil jij op terugkijken als je oud bent?
Wat wil je bereikt hebben?
Waar wil je van genoten hebben?

Voorkom spijt

Je hoort veel vaker van de oudere generatie dat ze spijt hebben dat de dingen die ze niet gedaan hebben dan dat ze spijt hebben dat dingen die mislukt zijn. Je hoort veel vaker dat ze zouden willen dat ze meer aandacht hadden voor de kleine dingen en relaties, dan dat ze trots zijn op hun lange werkdagen. En we leren van mensen die ernstig ziek zijn geweest dat de ‘kleine’ dingen juist de ‘grote’ dingen zijn.

Ondanks dat ik je nu niets nieuws vertel, blijf je waarschijnlijk in de ‘ratrace’ van het leven. Je werkt, je slaapt je kijkt naar Netflix om te ontspannen en ondertussen maak je je zorgen over van alles en nog wat.
Hoe zou het zijn als jij je leven weer magisch kan maken?

Dat kan! Verhoog je dopamine.

On-denken

Ik ben een groot voorstander van omdenken. Hiervoor kun je mijn denkschema gratis downloaden. Maar ook on-denken is heel effectief. Je kunt jezelf trainen wat minder te denken. Vertraag eens wat vaker in plaats van te versnellen. Dat voelt in het begin wat onwennig en misschien zelfs onrustig. Houd toch vol. Kijk eens om je heen, wat zie je echt? Leef in het hier en nu en vergeet gisteren en morgen.

Verdwaal

Neem je altijd dezelfde weg naar je werk, je familie, vrienden of als je boodschappen moet gaan doen? Neem dan eens een andere weg. Verdwaal! Kijk eens om je heen alsof je alles voor het eerst ziet en laat je oordeel los over dat wat je ziet los.

Zoek inspiratie

Wat inspireert jou? Doe eens wat anders dan anders. Lees eens boeken die je nooit leest, maak foto’s zodat je anders gaat kijken, ga schilderen, kleien of maak een sneeuwpop. Ga mediteren, bouw rust in je werkdag of luister eens naar een TED-talk.

Vergeet

Vergeet dat sneeuw gevaarlijk is op de wegen, vergeet dat het treinverkeer niet kan rijden en vergeet de kou! Geniet van de sneeuw in plaats van de focus op de gevaren te leggen. Laat het leven niet aan je voorbijglijden maar leef bewust.

Ontdek de magie in kleine dingen!

verwonderen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie