Stressbalans

stressbalans

Delen mag >

Zet jouw A-team in voor je Stressbalans

Stressbalans is erg belangrijk maar stress is ook nodig. Want zonder stress geen actie. Zonder actie geen groei. En als er niets uit handen komt dan raak je gefrustreerd. Maar als dingen niet gaan zoals jij wilt dat ze gaan speelt de frustratie ook op.

Lees over de frustraties die mij overmeesterden.

— stukje uit mijn boek Levend Dood, maart 2012 —

Frustratie

Grrrr soms is mijn frustratie te groot.
“Als jij verandert moeten de mensen om je heen mee veranderen, dat gaan ze voelen en dat gaan ze merken. Maar kies voor jezelf, volg je gevoel en ga voor je eigen geluk!”

Spuugzat ben ik van deze woorden.

Wat brengt mij dat?

Wat brengt mij dan geluk? Fred heeft moeite om mee te bewegen met de veranderingen die zich in mij afspelen. Hij houdt stevig vast aan dat wat was. Ik begrijp dat. Dat is voor hem veel gemakkelijker. Als we er grote ruzie over krijgen en ik hem vertel dat ik er last van heb dat het lijkt alsof hij nergens verantwoordelijkheid voor neemt, wordt hij boos.

“Dat is niet waar, maar jij blijft aan me trekken, en mij controleren. Als je zaken aan me overdraagt, dan moet je dat ook helemaal loslaten.”

Oké, daar heeft hij een punt.

—einde boekcitaat —

Je stress in balans houden klinkt zo logisch maar hoe doe je dat?

Ga aan de slag met voor je stressbalans en de A-team voor hulp!

Ik ben met the A-team opgegroeid. Ken je ze nog? Een paar stoere mannen die elke uitdaging aankonden en het altijd opnemen voor de ‘zwakkere’ en ook altijd winnen! Dat was nog eens leuke televisie.

Activeer het A-team in jou en durf ook zelf elke uitdaging aan!

A= staat voor Acceptatie

Accepteren van de huidige situatie kan best ingewikkeld zijn. Bijvoorbeeld als je zelf een blunder hebt gemaakt of gewoon een foute beslissing hebt genomen waardoor je nu in een vervelende situatie zit. Dan kan je ook zo lekker boos worden op jezelf. Ken je dat? Het is ook uitdagend om externe gebeurtenissen, zoals Corona, te accepteren.

Voorbeeld uit mijn boek Levend Dood:

In het voorbeeld uit mijn boek moest ik accepteren dat ik het zelf allemaal niet meer kon. Echt accepteren! Ik vond het moeilijk om toe te geven dat ik niet alles zelf kan en nog moeilijker vond ik het om hulp te vragen. En klaarblijkelijk uit het verhaal van Fred, vond ik het ook moeilijk om het los te laten als ik het had overgedragen.
(In mijn verdediging was dit niet helemaal zonder reden, dat kan je verder lezen in mijn boek. 😇 ) Maar dat neemt niet weg dat het leven een stuk gemakkelijker is als je leert accepteren.

Het denkschema wil hierbij helpen.
Mocht het je dan nog niet lukken om te accepteren dat dingen zijn zoals ze zijn, ga dan hulp zoeken. Vaak heeft dit te maken met de interpretatie die jij aan de situatie geeft. Die interpretatie zit vaak meer in de weg dan de situatie zelf.

Bedenk altijd, als dit is wat het is, wat kan ik nog doen? Wat is mijn volgende stap?

T= staat voor Tijd.

Beheer jij je tijd wel doeltreffend?
Doe jij de juiste dingen op de goede manier?
Hoe zit je met je planning?
Heb je tijdlekken, bijvoorbeeld verlies jij tijd met social media?
Plan realistisch en houd controle over je tijd?

Controle verliezen is een grote stressfactor.
Kies bewust.
Als jij niet kiest dan kiest een ander voor jou.

Voorbeeld uit mijn boek Levend Dood:

In het voorbeeld uit mijn boek was ik al te ver heen. Ik had me te veel en te vaak laten inzetten om de planning van anderen te halen. Ik was totaal de grip op mijn eigen leven verloren omdat ik niet bewust omging met mijn tijd. Tijd is schaars. Ga daar bewust mee om. Alles is goed, zolang jij maar bewust kiest waar jij je tijd aan wilt geven. Zodat anderen jouw agenda niet gaan bepalen.

E= staat voor Expertise

Het is frustrerend en dus slecht voor je stressbalans als je niet alle expertise in huis hebt om de taak te volbrengen. Manage je verwachtingen. Loop er niet voor weg maar kijk wat je nodig hebt om voor elkaar te krijgen wat je voor elkaar wilt krijgen. Wil je het zelf leren of wil je het uitbesteden.
Ben geen slachtoffer omdat je de expertise niet hebt maar ontwikkel jezelf. Ontwikkelen van vaardigheden is ook enorm goed voor je brein.

Voorbeeld uit mijn boek Levend Dood:

In het voorbeeld uit mijn boek was ik niet alleen gefrustreerd maar moest ik ook leren om te veranderen in een betere versie van mezelf. Ik heb nooit geweten dat ik altijd een keuze heb. Ik liet mijn leven bepalen door anderen. Ik had vaardigheden nodig om te weten hoe ik kon kiezen voor mezelf. En daarvoor moest ik zelf controle nemen over mijn leven. En het bleek zoveel simpeler te zijn dan dat ik dacht. Vaak maken we dingen in ons hoofd groter dan ze zijn. Stel daarom niet langer uit naar morgen wat je vandaag nog kunt doen. Wat heb je nu nodig om de volgende stap te zetten? Zorg dat je dat krijgt!

A= staat voor Aandacht

Doe jij de dingen met de aandacht die het verdient?
Krijgt het de juiste focus?
Zorg dat je de juiste aandacht geeft aan de juiste dingen?

Alles wat je aandacht geeft groeit.

Als jij aandacht geeft aan de dingen die niet goed gaan of kunnen gaan, dan zul je zien dat dingen ook niet goed gaan. In het voorbeeld uit het boek verdiende mijn welzijn aandacht. Maar ik bleef aandacht geven aan de nevenactiviteiten waarvan ik dacht dat ze zo belangrijk waren. Dingen waar ik van overtuigd was dat als ik me er niet mee zou bemoeien dat het dan helemaal verkeerd zou gaan. En ik bleef aandacht geven aan anderen. Ik dacht dat ik anderen moest veranderen. Ik vergat aandacht te geven aan mezelf.

M- staat voor Middelen

Heb je een droom die je wilt realiseren. Bekijk dan of je de juiste middelen tot je beschikking hebt om je droom/ taak te verwezenlijken. Heb je alles in huis of kom je iets te kort?
Het is een grote energievreter is als je niet de juiste middelen hebt, want dan weet je dat de taak je ook niet gaat lukken.
Ga dan eens kijken wat je moet doen om wél de juiste middelen tot je beschikking te krijgen. En bekijk dan wat dit je kost aan tijd, geld en energie. Is dat je waard? Of moet je je droom/taak aanpassen?
Ben duidelijk naar jezelf maar ook naar de ander. Kleur zelf je leven in zoals jij dat wilt.

Nu heb je je eigen A-Team tot je beschikking zodat je elke uitdaging aankunt.

Met dit A-team blijf je in balans.

Ook belangrijk:

  • Neem genoeg rustmomenten.
  • Krijg voldoende nachtrust.
  • Zorg voor gelijkgestemden om je heen.

Het gevoel hebben dat je alles alleen moet doen en de controle verliezen over je leven zijn enorme energievreters en tegelijkertijd een sluipschutter.
Lukt het je niet (meer) om de regie over je eigen leven te pakken en je A-Team te activeren?  Zoek dan iemand die je daarbij helpt.

Neem gerust contact op

Blijf er in ieder geval niet mee lopen! Neem contact met mij op om te kijken of en hoe ik je kan helpen. Of kijk eens naar de gratis snackcontent in het Content Café.

1 gedachte over “Stressbalans”

  1. Pingback: Emotionele Armoede | Mental Coach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk ook

negatief zelfbeeld

Negatief zelfbeeld

Heb jij een negatief zelfbeeld? Veel mensen hebben een negatief zelfbeeld. Dat is jammer! Want dat maakt jouw leven en

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie