Stop Piekeren

stop piekeren

Delen mag >

Stop Piekeren!

Piekeren, ik denk dat iedereen dat weleens doet. Maar heb jij je weleens afgevraagd of het je helpt?
Denktijd kan wél helpen, bewust tijd nemen om over een bepaalde uitdaging na te denken.
Maar piekeren?

Stop piekeren, het houd je wakker ’s nachts terwijl je je nachtrust juist zo hard nodig hebt om je brein alle informatie van de dag te laten archiveren. Dat gaat natuurlijk niet lukken als je aandacht geeft aan je gedachten die alle kanten op vliegen.

Van dat piekeren word je ook niet bepaald gelukkig.

Ja lekker Jolanda, maar vertel me dan eens hoe ik mijn brein kan laten stoppen met piekeren? Alsof ik dat fijn vind!

Goede vraag! Laten we daar eens op inzoomen.

Gefeliciteerd!

Omdat jij dit nu leest ben je in ieder geval bewust van het feit dat je weleens piekert en wil je ervan af! Super! Dat is de eerste stap.
Want als je er niet bewust van bent kun je niets.

Overigens, als je geen inspanningen wilt leveren om ‘ervan af’ te komen, dan heeft verder lezen geen zin.

Stop piekeren: Alles wat je aandacht geeft groeit

Dat heb je vast weleens gehoord. Als je aandacht geeft aan je piekergedachten, dan wordt het piekeren alleen maar erger. Het is dus van groot belang dat je in actie komt.
Schrijf allereerst al je piekergedachten eens op. Ga er voor zitten en laat al je gedachten op papier glijden. Dat is een bevrijding, probeer het maar eens.

Stop piekeren: Hervormen van je gedachten

De volgende stap is om te kijken naar alles wat je hebt opgeschreven. Kun je er categorieën van maken? Bijvoorbeeld, thuis, werk, relatie, familie, vrienden, geld etc. etc…

Categoriseer vervolgens al je gedachten. Nu heb je een mooi overzicht van je zorgen.
Daar heb ik wat aan zou je denken, maar blijf me nog even volgen als je echt resultaat wilt hebben.

Stop piekeren: De rode lijn

Er zit vaak een rode lijn in al je gedachten. Wat is per categorie de hoofdoorzaak van je gepieker? Zet dit naast je categorie.
Je begint nu al een inzicht te krijgen over waar al je gedachten vandaan komen.

Stop piekeren: Geef andere commando’s aan je brein

Je brein is als een grote computer, het kan alles maar als jij geen commando’s geeft aan je computer (brein), dan doet het niets. Je moet dus weten wat je wilt om een commando te geven.
En daar zit vaak de crux, je voelt je niet prettig en maakt je zorgen en in plaats van dat je je richt op de situatie zoals je die wel zou willen richt je je op je zorgen.
Je geeft je brein dus commando’s om naar de negatieve dingen te kijken en daarvoor ‘bewijzen’ te geven. Als je de opdrachten aan je brein verandert, verandert ook de output.

Stop Piekeren: Buig de negatieve situatie om

Bijvoorbeeld:

“Ik maak me zorgen over de rekeningen die ik niet kan betalen.”

Deze gedachte kan enorm groot worden. Want geen geld hebben heeft heel veel nadelen en geeft een heel onprettig gevoel omdat je niet kunt doen wat je wilt doen.

Dat is het commando dat je geeft aan je brein. En je brein is als een computer en doet gewoon wat jij vraagt. Dus je brein haalt uit het archief nog meer negatieve situaties over weinig geld die je weet of hebt meegemaakt. Dat helpt je niet om je beter te voelen. En het helpt je al helemaal niet om tot een oplossing te komen.

Wat als je het commando aan je brein nu eens verandert?

‘Hoe kan ik meer geld ontvangen zodat ik mijn rekeningen kan betalen? Wat kan ik doen met alle kennis en vaardigheden die ik in huis heb?”

En ook hier heeft die enorme computer van jou oplossingen voor. Het enige wat je hoeft te doen is er voor open te staan en erop te vertrouwen dat de antwoorden gaan komen.

Je analytisch brein zit dwars

Het klinkt simpel en in principe is het dat ook. Maar je brein heeft ook negatieve eigenschappen. Als er een oplossing komt in je brein heb jij het vermogen om het meteen te gaan analyseren.
Super tof! Want dat is nodig om een goede afweging te maken. Maar als jij een sterk analytisch brein hebt, dan zie je ook direct veel beren op de weg. En die worden steeds groter hoe langer je ernaar kijkt. En dat verlamt je en daardoor maak je de stappen naar die oplossing niet.

Je reptielenbrein komt in opstand

Naast je mensenbrein die perfect kan analyseren heb je ook nog te maken met je reptielenbrein. Dit brein is enorm lui en wilt niet veranderen. Het laat je de kortste weg zien naar een comfortabele oplossing. En dat is niets doen!

Het klinkt niet logisch, want je voelt je niet fijn in die situatie, anders zou je er niet over piekeren. Maar je reptielenbrein kent deze situatie en elke verandering is voor jouw reptielenbrein gevaar. Dit oeroude deel van het brein is verantwoordelijk voor het overleven. Vechten, bevriezen of vluchten.

Super handig in de oertijd, toen dacht men niet aan ontwikkelen en groeien maar aan overleven. En als er dan een tijger voor je stond had je geen tijd om te analyseren wat je het beste kunt doen, je moet overleven.

Dit brein zal elke nieuwe gedachten die je hebt vanuit je analytisch vermogen tegenhouden. Het geeft je gevoelens van vechten, bevriezen of vluchten in plaats van constructief werken aan een oplossing.

Vechten – Het is niet jouw schuld en je gaat de schuldige bevechten.
Bevriezen – Je doet niets en laat het over je heen komen.
Vluchten – Je steekt je kop in het zand, je doet alsof het er niet is.

En alle varianten hierop. Je herkent dit vast bij jezelf of bij mensen om je heen.

Trainen is de oplossing

Het lukt niet om van de een of andere dag gewoontes die je al heel lang hebt, af te leren. Je moet het eerst begrijpen voordat jij daar niets aan kunt doen. Je mag jezelf complimenteren dat je nu beseft hoe het werkt. Nu is het een kwestie van trainen.

Geluk zit in je brein

Geluk zit in je brein. Hoe jij je voelt wat je doet en hoe jij dingen ervaart zijn allemaal programma’s die draaien in jouw brein, die grote computer.

Natuurlijk doet je hart en buik ook mee. Maar je kunt je gevoel zelf veranderen.

Hoe cool is dat?

Kies voor geluk!

Bestel in het Content Café de Breinsmoothie – geluk en snack jezelf gelukkig!

Kijk ook eens naar het programma Content Zijn >

3 reacties op “Stop Piekeren”

  1. Pingback: Tegenslag. Wat doe je als alles tegen lijkt te zitten? | Content Academie

  2. Pingback: Relativeren kun je leren. Hoe doe je dat dan?

  3. Pingback: Luisteren naar je Innerlijke kind, Hoe doe je dat? | Anti-burnout

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie