Saboteur van communicatie

saboteur van communicatie

Delen mag >

Ben jij een saboteur van communicatie?

Communiceren kun je leren. Maar dan moet je wel durven kijken naar je eigen gedrag. Ik vind het soms behoorlijk confronterend om te ontdekken dat ik niet perfect ben.

De intentie is goed. Van jou en van mij, daar ben ik van overtuigd. Maar als je weet dat je beter kunt, waarom zou je dat dan niet gaan toepassen?

Herken jij de saboteur in jezelf?

Saboteur 1: Communiceren doe je samen

Communiceren doe je samen. Dat klinkt zo logisch maar toch werkt het niet altijd zo. Als je verlegen of bang bent en niet weet wat je moet zeggen, zeg je misschien wel helemaal niets.
Of je bent boos en koppig en houdt stijf je lippen op elkaar.
Als je niet meedoet met de communicatie dan ben je een saboteur van communicatie.

Saboteur 2: Niet willen en daar heel duidelijk in zijn

Ook als je vooral laat weten wat je niet wilt ben je een saboteur van communicatie. Een constructieve communicatie gaat over mogelijkheden. Door telkens te benoemen wat je niet wilt stokt de communicatie. Nog erger is als je de ander gaat ‘aanvallen’, Ik wil niet dat jij….

Als je iets voor elkaar wilt krijgen is het juist de bedoeling dat je zegt wat je wél wilt.
Stel je wilt een biertje drinken op het terras?  Zeg je dan…. Ik wil geen koffie of thee.
Ik wil geen spa rood of blauw
Nee ook geen cola’s
En geen wijn
Ik wil geen sterke drank

Of zeg je, geef mij maar een biertje?

Saboteur 3: Defensief gedrag oproepen

Ik herken dit gedrag weleens bij mezelf, vooral bij het opvoeden. De intentie van mij is goed, ik wil dat er beweging komt richting een goede toekomst voor mijn kind. Een kind dat niet wil en daar heel duidelijk in is. En wat doe ik?

Ik ga vragen stellen. Wil je niet gaan werken? Wil je niet maaltijden gaan bezorgen, afwasser, winkelbediende… etc werken? Wil je terug naar school? Ik zag leuke opleidingen… en ik roep er een paar.
Hierdoor voelt mijn zoon zich natuurlijk in het nauw gedreven en daarmee ben ik een saboteur van onze communicatie. Hij gaat in de verdediging en de communicatie loopt weinig constructief.

Als ik communiceer vanuit de ik-vorm dan geef ik hem meer ruimte om zijn idee van zijn toekomst met mij te delen. Bijvoorbeeld: Ik voel me verantwoordelijk voor je en ik wil graag dat je gelukkig bent en een leuke manier vindt om voor jezelf te zorgen. Hoe zie jij jouw toekomst?

Saboteur 4: Verzwakken van je eigen positie

Je verzwakt je eigen positie in een gesprek door bij de ander de schuld te leggen. Door bezig te zijn met de schuldvraag kom je niet tot datgene wat je werkelijk dwars zit. Of wat de ander dwars zit. En stel dat de schuld ook echt bij de ander ligt, dan voelt hij of zij zich misschien zo schuldig door jouw woorden dat verdere communicatie doodbloedt.

Saboteur 5: Angst en woede hebben een negatief effect

Woede en angst uit zich vaak in kritiek leveren. Dan ga je met je vinger wijzen of je bent aan een stuk door aan het klagen. Dit heeft een negatief effect op communicatie. Wanneer je gesprekspartner kritiek ontvangt dan wordt je gesprekspartner bang, vijandig of schaamt zich. Een goede constructieve communicatie is gebaseerd op gelijkwaardigheid. Wijs niet langer met je vinger naar de ander maar ga op onderzoek uit waar jullie tot elkaar kunnen komen.

Saboteur 6: Veel voorkomende valkuil

Een veel voorkomende valkuil is snel terug te grijpen op je eigen ervaring.  Je gaat dan je eigen verhaal te delen. Je kent dat wel, de ander vertelt een verhaal en dat doet je denken aan jouw eigen ervaring. En je onderbreekt de ander met de woorden…. ik heb dat ook meegemaakt…

Het is uitdagend om de balans te vinden in het delen van je eigen verhalen. Want door ervaringen te delen werk je ook aan verbondenheid. Maar als je er te snel mee komt, geef je de ander geen ruimte om zijn of haar verhaal te delen en werpt het juist blokkades op.

Je kent vast wel mensen die zoveel meegemaakt hebben dat ze na een paar woorden al met een eigen verhaal komen. Als je dit teveel doet geeft het aan dat je niet luistert en dat je jezelf belangrijker vindt dan je gesprekspartner.
En een constructief gesprek is altijd gelijkwaardig.
Dus doordat je teveel wilt delen ben je saboteur van communicatie.

Confronterend?

Echt eerlijk naar jezelf kijken is soms best confronterend. Heb je jezelf herkend als saboteur?
Mooi!
Want alles begint met bewustwording.

Mega goede tip

Ik heb een mega goede tip voor je voor constructieve communicatie. Naar mijn mening is constructieve communicatie een gesprek waarin een doel wordt behaald.

Mijn mega goede tip is ook mega simpel:

Bepaal vooraf je doel!

Als je vooraf je doel bepaald kun je jezelf beter sturen in het gesprek. En je kunt na het gesprek bepalen of je doel is behaald.

Er zijn verschillende doelen om een gesprek aan te gaan

  • Je wilt gehoord worden.
  • Je wilt je ongenoegen uiten.
  • Je wilt een oplossing van een probleem.
  • Je wilt dat er met je meegedacht wordt.
  • Je wilt jouw idee delen.
  • Wat wil jij….?

Mocht je tot de conclusie komen dat jij je doel niet hebt gehaald dan is dat weer een mooi leermomentje. Als je doel wel gehaald hebt en je bent tevreden dan kun je de informatie makkelijker parkeren en weer doorgaan.

Wil jij veranderen?

Zie je in dat jij soms een saboteur bent van communicatie? Geen nood, denk dat we dat allemaal wel eens zijn. Het mooie is dat je vandaag kunt besluiten dat je het morgen anders wilt doen.

Maar veranderen van gewoontes is niet altijd even gemakkelijk. Kijk eens op het afhaalmenu in het Content Café. Daar vind je interessante content snacks die je verder helpen.

saboteur van communicatie

2 reacties op “Saboteur van communicatie”

  1. Pingback: Acceptatie is dé bron voor zelfliefde | Jolanda Damsma

  2. Pingback: Een positieve intentie hebben en toch een uitglijer maken - Mind Coach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie