relativeren

relativeren

Delen mag >

Relativeren als tool voor geluk

Relativeren is iets afvlakken, afzwakken of de betrekkelijkheid van iets zien.
Als je relativeren anders uitlegt kun je ook zeggen dat relativeren anders kijken naar jouw werkelijkheid is.

Op een van de dagen net na mijn burn-out maakte ik me druk om het maken van een website voor mijn bedrijf in wording. Grappig dat ik daar nu weer mee bezig ben. Een website is immers al snel verouderd. Maar dat terzijde. Ik leerde relativeren waardoor ik anders ging kijken naar mijn problemen. Relativeren is een prima tool voor geluk.

Citaat uit het boek Levend Dood

“Ik denk aan de buurvrouw van mijn vader. Zij heeft te horen gekregen dat ze borstkanker heeft op verschillende plekken in haar borst. Zij was degene die buiten bij de ambulance stond om mij op te vangen omdat ik (eindelijk) zag dat het mis ging met mijn moeder.
Zij heeft van dichtbij meegemaakt welke ellende zij nu moet doorstaan.
Natuurlijk is ze doodsbang. Ik denk aan haar en stuur haar bloemen. Maar we hebben niet zo’n band dat ik ineens bij haar op de stoep kan staan. Toch wil ik haar een knuffel geven. Misschien moet ik het gewoon doen. Dat is mijn nieuwe motto. Gewoon doen!

Dan denk ik aan mijn oom, 63 jaar, zijn vrouw is twee jaar geleden overleden, en nu lag hij een hele nacht op de grond in zijn slaapkamer niet in staat om hulp te roepen. Een herseninfarct. Hij ligt nu in een verpleeghuis half verlamd in de hoop op gedeeltelijk herstel. Een totaal ander toekomstbeeld.
Ook denk  ik aan mijn oma, 85 jaar. Twee dochters verloren en een schoonzoon in het verpleeghuis. Zelf hartklachten en een heleboel andere klachten. Bijna volledig afhankelijk van anderen. Veel alleen en te veel tijd om te piekeren.
Ik denk aan Dylan en Joyce die zakenproblemen hebben en waarbij schuldsanering en verkoop van hun huis om de hoek wacht.
Natuurlijk denk ik aan mijn moeder die er niet meer is en dat ze zo hard heeft gevochten en toch heeft verloren. Ik denk aan alle mensen die deze vreselijke ziekte moeten bevechten.

En dan denk ik, het is maar een website. Waar heb ik het over?”

Einde citaat.

Relativeren kun je leren

Niet iedereen kan van nature makkelijk relativeren. Het denkschema kan je helpen om uit je denkloop te komen zodat je van een afstandje naar je situatie kunt kijken.

Download hier het denkschema >

Maak van een mug geen olifant

Je hebt een slechte haardag, je broek is gescheurd en je komt te laat op het werk omdat je partner het nodig vond om net nu een discussie te starten. Niet leuk maar hoe erg is het echt?

Kijk eens met een frisse blik naar de situatie. Reframe de gebeurtenissen.
– Wat kan je van de situatie leren?
– Wat is er grappig aan?
– Waarom raakt het je?

Je bent geraakt door de discussie omdat je van je partner houdt. Als je er niet van zou houden zou je elke kritiek zo van je af laten glijden. Die broek is gescheurd omdat hij al veel te oud is, je vervangt de broek niet omdat hij zo lekker zit. Nu moet je wel een nieuwe broek kopen en misschien wordt dit wel je lievelingsbroek? Het is in ieder geval leuk om weer wat anders te dragen. En die net uit je bed look staat eigenlijk wel grappig. Een leuke aanleiding voor je collega’s om een gesprek met je aan te gaan, als je jezelf een beetje open stelt.

Leuke serie

Een leuke serie op YouTube is effe relativeren. Zet je weer even met beide benen op de grond.

Maak van een mug geen olifant.

Focus op de goede dingen

Ons brein is geneigd om meer aandacht te geven aan dingen die niet goed gaan. Dat stamt nog uit de oertijd. Gevaar moet je wijken of aanvallen. Je brein is alert op afwijkingen. Maar leuk is dat helemaal niet. Je hebt een meer gelukkig gevoel als je denkt aan de dingen die goed gaan.

Er gaat elke dag meer goed dan fout. Maar dat maak je bewust niet mee als je er zelf geen focus oplegt. Leg daarom regelmatig de focus op goede dingen.

Sluit de dag af met de dingen die goed zijn gegaan op te schrijven.

Wat kun je doen?

Je kunt er de dingen die niet goed gaan tegenover zetten.

Je had een kast vol kleding om uit te kiezen – maar 1 broek is gescheurd.
Je hebt een warm dak boven je hoofd. – allen je haar is in de war
Een heerlijk bed om in te slapen.
Jouw liefde naast je om wakker mee te worden. – met ruimte voor discussie
En een ontbijtje met een warm kopje koffie of thee, zelfs een eitje is mogelijk.
Werk waar je jezelf mee kunt onderhouden en (hopelijk) leuk vindt.
Een auto, fiets of buskaartje om jezelf te verplaatsen.
Etc.

Zo krijg je al snel door dat er meer goed gaat dan niet goed gaat. Je voelt je gelukkiger als je je focust op de dingen die goed gaan.

De beste tool om te relativeren = rust

Met een vol brein kan je niet relativeren. Dan heb je een kort lontje en ben je aan het overleven in plaats van leven. Zorg ter aller tijde dat je bent uitgerust. Neem voldoende rust tussen je taken door. Laat je brein archiveren.
Slaap minimaal 7 uur per nacht.
Rust is een belangrijke tool voor je geluksgevoel. Onderschat dit niet.

Wanneer je geconfronteerd wordt met stress en je bent niet uitgerust wordt het limbische brein, het brein waar je emoties zitten, groter. Terwijl je frontale kwab, zeg maar de controlekamer, wordt kleiner. Met andere woorden, je reageert dan met je emoties en niet door logisch na te denken en het eindresultaat in je vizier te hebben.
Emotionele reacties zijn nooit de beste reacties, ik denk dat je uit ervaring weet dat ik daarin gelijk heb.
Zorg dus dat je uitgerust bent zodat je nog een beroep kunt doen op je controlekamer. (frontale cortex)

Er is niet 1 waarheid

De strijd om gelijk te halen is een vermoeiende strijd. Als je weet dat er niet 1 waarheid is dan kan je moeilijk strijden om je gelijk. Ons brein werkt met allerlei filters om informatie tegen te houden. Alleen zijn jouw filters anders dan mijn filters. Met andere woorden in neem iets anders waar dan dat jij waarneemt. Dus mijn waarheid is niet gelijk aan jouw waarheid. Waarom dan strijden om je gelijk? Je kunt beter het gesprek aangaan en bemiddelen. Wat heeft de ander nodig? Wat heb jij nodig? En hoe kom je tot elkaar?
Het relativeert lekker als je je kunt inleven in de beleving van de ander.

Bewegen is de oplossing voor bijna alles

Je brein is dol op beweging. Maar we zitten te veel thuis te werken te lang achter elkaar. Gemiddeld genomen drinken we te weinig water en bewegen te weinig en bovendien krijgt ons brein krijgt te weinig zuurstof. Een lunchwandeling is goed voor je geheugen, je humeur, je werkgeheugen, je creativiteit, productiviteit en nog heel veel meer. Je voelt je beter na een wandeling en je zult zien dat je beter kunt relativeren.

Meer weten?

Neem contact met me op of download nu het denkschema. Wat ook interessant is, is het filmpje over de werking van je brein.

1 reactie op “relativeren”

  1. Pingback: Luisteren naar je Innerlijke kind, Hoe doe je dat? | Anti-burnout

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie