Bore-out of lekker chillen?

bore-out

Delen mag >

Een bore-out of lekker chillen?

Een bore-out is net zo schadelijk voor je als een burn-out! Ook al lijken de symptomen op elkaar het is iets heel anders.

Bore-out of lekker chillen in Renesse

Afgelopen weekend was ik met mijn vriend en alle kinderen in Renesse. Zijn kinderen en mijn kinderen kunnen het heel goed met elkaar vinden en het is altijd een feestje om ze bij elkaar te zien. Maar dit jaar viel me iets anders op.

De kinderen zijn nog steeds leuk maar ik maak me erge zorgen om de gevolgen van de pandemie. De regels die ons zijn opgelegd hebben ‘mijn’ leuke lieve kinderen (jongvolwassenen) lamgeslagen! Ook al noemen zij dit gewoon ‘lekker chillen!’ Ik vind het meer richting bore-out gaan.

En eigenlijk niet alleen de kinderen ook mijn vriend was minder actief dan dat ik van hem was gewend. En waarschijnlijk ikzelf ook, maar dat heb ik niet bewust gesignaleerd. 😇

Allerlei redenen

Oké, misschien overdrijf ik dat we allemaal lamgeslagen waren maar opvallend was wel dat er minder beweging was, minder actief een spelletje werd gespeeld, minder actief het gesprek werd opgezocht en veel vaker op de bank of zelfs in hun eigen slaapkamer werd ‘gechild'(lees:gehangen). Natuurlijk wel met hun telefoon!

Wat is er aan de hand?
Zijn ze ziek?
Koorts?
Moe?

Ik denk eerder dat het verveling was dat werd genezen met de dopamine die ze kregen door telefoongebruik.

Verveling is vermoeiend

Je kent het vast wel, je hebt een drukke dag op je werk, je gaat van hort naar haar en als je dan wordt gevraagd om een boodschap te halen dan pik je dat onderweg naar huis gewoon even op.
Maar als je de hele dag in je huispak rondloopt, net iets te laat uit je bed komt en niets op het programma hebt staan, dan lijkt de opdracht om een boodschap te halen een belachelijke vraag.

Voorbeeld uit de praktijk:

Mijn oudste zoon komt eten na een werkdag. Ik wil lekker voor hem koken maar ik mis een ingrediënt. Dit moet iemand gaan halen bij de winkel. Ik heb een aantal voor de hand liggende opties.

  1. Ik ga het zelf halen en stop dus met koken en accepteer dat het eten te laat klaar is en hoop dat mijn zoon dat ook doet.
  2. Ik vraag het mijn jongste zoon die nu door o.a. corona werkloos thuis zit.
  3. Ik vraag het mijn oudste zoon of hij het onderweg ff oppikt.

Wat zou het snelste werken?
De meest logische optie is optie 2. Ben je het daar mee eens?

Helaas is logisch niet effectief

Maar helaas is de logische oplossing niet de meest effectieve oplossing. Geloof me ik heb het geprobeerd. Ik heb mijn jongste zoon gevraagd of hij even naar de supermarkt wil om een ingrediënt te halen. Hij was verbolgen over deze vraag en kwam direct in de weerstand. “Maar ik kom helemaal niet in de buurt van de supermarkt!!” (3 minuten fietsen) Hij vond dat ik het mijn oudste zoon maar moest vragen want hij kwam er toch langs. Dat mijn oudste zoon er al een hele werkdag heeft opzitten en mijn jongste vooral aan het chillen is, was alleen maar een argument dat de gemoederen hoog deden oplopen.

Niets doen is een probleem voor je brein! Je wordt er moe van!

Ik heb veel onderzoeken en kennis gelezen over ons fysiologische regelsystemen en hoe het komt dat verveling zo vermoeiend is. Laat ik er een snelle vertaling van maken.

Het verschil tussen burn-out en bore-out = hyper en hypo.

Hyper: klachten door te veel
Hypo: klachten door te weinig.

Alles draait immer om balans! En zoals mijn vader vroeger al riep: Overal waar te voor staat is niet goed, behalve tevreden.

Klachten

Klachten die bij hyper horen zijn bijvoorbeeld:

  • Snel vermoeid
  • Kort lontje
  • Rusteloosheid
  • Slapeloosheid
  • Moeilijk kunnen ontspannen
  • Verminderde eetlust
  • Angstig
  • Spierspanning
  • Hartkloppingen

Klachten die bij hypo horen:

  • Geen energie om iets te doen
  • Lang slapen maar niet opknappen
  • Pijngevoelig
  • Passief
  • Terugtrekgedrag
  • Meer eetlust
  • Darmklachten
  • Concentratie- en geheugenproblemen

Zowel hyper als hypo geven vervelende klachten en toch komen mensen met hyperklachten sneller in actie om zichzelf te herstellen.

Hypo’s willen geen actie

De passieve, energieloze gevoelens in combinatie met een gebrek aan concentratie die bij hypo’s horen zorgen ervoor dat hypo’s onvoldoende pijn voelen om in actie te komen. De pijn die actie bij hen oproept is erger dan het vooruitzicht straks weer meer energie te hebben.
Bovendien hebben de hypo’s nog een ander probleem. Zij hebben de oplossing voor zichzelf gevonden en daardoor blijven ze in deze hypo hangen.

De telefoon

Je een beetje vervelen is helemaal niet erg. Sterker nog dat is heel goed voor je brein. Dan kan het alle informatie opruimen en daardoor kom je vaak tot de beste inzichten. Het is niet voor niets dat je in de douche of in bed ineens de beste ideeën krijgt.

Maar de hypo’s zien de telefoon of Netflix als oplossing voor alle problemen. De beloningshormonen die je krijgt als je op je telefoon zit voelt als compensatie. En de afleiding door Netflix is net zo welkom.

Eigenlijk wel prettig.

Je ligt een beetje op de bank op je telefoon te zappen (uren achter elkaar) en dat voelt goed! Want hoe actiever jij bent op je telefoon des te meer beloningshormonen er worden aangemaakt. En mensen met een hypo zijn daar afhankelijk van.

Je mist het echte leven

Maar door de hele tijd maar in je telefoon te zitten mis je het  ‘echte’ leven, een gemiste kans op ‘echte’ verbinding. Alleen zien hypo’s dit niet als een gemiste kans of een probleem.

Hypo’s maken zichzelf ziek doordat ze zichzelf afzonderen om maar niet mee te hoeven doen. En het ergste probleem is nog wel dat een hypo dit juist geen probleem vindt. Dát gedrag, daar maak ik me zorgen over.

Ons lichaam zit knap in elkaar en pikt dit niet! Deze hypootjes gaan gezondheidsklachten krijgen. Het lichaam gaat waarschuwingssignalen geven!

Afgesloten verbindingen

In een eerder blog heb ik het gehad over verbindingen in je brein. En wat je moet doen als je nieuwe dingen wilt leren. Ik heb je verteld hoe je jezelf moet stimuleren om alle weerstand te overwinnen en waarom dat dit zo werkt. Maar dat lijkt een onmogelijke taak voor alle hypootjes onder ons.

Hypo’s willen alleen maar blijven zitten waar ze zitten! En met rust gelaten worden!

Ze zijn helemaal niet gemotiveerd om olifantenpaadjes aan te leggen in hun brein om iets nieuws te leren maar ze laten zelfs de bestaande paden vol groeien met gras en onkruid. Het enige waar ze behoefte aan hebben is dopamine. Niet aan actie!

Herken jij je in dit verhaal?

Herken jij je? Dan wil ik je een dikke virtuele knuffel geven. Want ook al houd je zelf de cirkel in stand, het is niet fijn om niet actief te kunnen zijn.
Altijd moe zijn en pijn hebben in je lijf is vervelend.
En je brein neemt een loopje met je. Alle excuses die er bestaan heb jij al ontdekt of zelf uitgevonden. Er is een goede reden waarom jij niet in actie komt! Toch?

Ik hoef ze niet te horen. Ik begrijp je. Ik hoor je. Maar ik kan je ook niet helpen als je dit zelf niet wilt. Dat is het nare van de situatie. De verandering begint met de beslissing dat je je anders wilt voelen. Voorkom een bore-out en kom in actie!

Straks mag het weer maar kun je niet meer door een bore-out

Wat kun je doen om klaar te zijn op het moment dat de wereld weer begint te draaien? Je moet er toch niet aan denken dat je dan alle fun mist omdat je geen energie hebt. Omdat je je taken op de automatische piloot doet? Dat je dan nog steeds lamlendig op de bank hangt met je telefoon? Alleen dan zonder coronaexcuus.

Dus schraap jezelf bij elkaar en volg deze instructie.

1. Ga voor verandering

Het maakt niet eens uit wat je verandert. Begin simpel. Stap bijvoorbeeld eens aan de andere kant je bed uit. Poets je tanden met links in plaats van met rechts. Begin met kleine veranderingen en voer dit op.

2. Zoek inspiratie

Inspiratie is overal te krijgen. Als je dan toch op je telefoon zit volg dan inspirerende, motiverende podcasts, of seminar. Volg een cursus wat misschien totaal onlogisch is maar wel leuk! Het is belangrijk om antwoord te krijgen op de volgende vragen:

  1. wat wil ik?
  2. Wat voel ik?
  3. Welke talenten heb ik?
  4. Wat zijn mijn ambities

3. Stop nutteloosheid

Je voelt je nutteloos als je niets doet. Doe elke dag iets nuttigs. Al is het maar de afwas of het lezen van een boek. En voer dit op! Koop een leuk boekje waar je je successen in opschrijft. Welke lessen heb je gevolgd? Welke taken heb je van je to-do kunnen strepen? Wie heb je vandaag blij gemaakt?
Deze positieve emoties geven je energie om je bore-out echt aan te gaan pakken.

4. Zoek een mentor

Waarom moet je alles alleen doen? Zoek iemand die je inspireert, een rolmodel. Ik bedoel dan geen bekendheden maar mensen uit je omgeving waar je tegenop kijkt. En vraag deze persoon of hij of zij je mentor wil worden.

5. Blijf leren

Zorg dat je blijft leren. Activeer je brein door nieuwe dingen te doen. Kijk eens echt om je heen. Wat valt je op? Wat weet je nog niet? Hoe kan je erachter komen?

Pak een (oude) hobby op. Fantaseer over dingen die je leuk vindt om te doen. Ga eens wat vaker naar buiten en blijf bewegen.

Lukt het je echt niet om in actie te komen?

Denk jij dat je een bore-out hebt of eropaf kruipt? STOP dan direct!
Ook al zitten we in een crisis en komt er een hoop narigheid op je af, STOP! STOP met jezelf verschuilen achter allerlei excuses. Neem verantwoordelijkheid over je eigen leven. Kleur je leven in zoals jij dat wilt! Verruil passief gedrag voor actief gedrag en ontdek wat dit voor je doet.

Kan je dat niet alleen? Zoek dan hulp!

Ik hoop natuurlijk vurig dat ‘mijn’ leuke kinderen gewoon een drukke week hadden gehad en ff wilde chillen. En dat ze deze week weer vol nieuwe energie lekker aan de slag zijn gegaan. Met de dingen waar ze energie van krijgen. In plaats van met dingen die energie kosten.

Je leven inkleuren zoals jij dat wilt is zoveel krachtiger dan afhankelijk zijn van gelukshormonen uit een telefoon.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie