Hoe goed werkt jouw contentstrategie?
Je hebt een boodschap! Je hebt een product of dienst! Je hebt enorme enthousiasme om te gaan verkopen. Je maakt visitekaartjes, een website en je bent trots op je logo. Je gaat aan de slag. En ook al is mijn motto: ‘Gewoon doen,’ toch is het handig om te beginnen bij het begin. Je contentstrategie!
De perfecte ondernemer
Ik ontmoet ondernemers die een goede website belangrijk vinden. Ondernemers die graag het schrijven van webteksten willen uitbesteden omdat ze de bezoekers aan hun website willen meenemen en actie willen. Ondernemers die hun boodschap willen uitdragen en gezien willen worden als dé Expert die ze ook daadwerkelijk zijn! Ondernemers met passie voor hun vak!
Dat zijn de ondernemers waar ik graag mee samenwerk.
Waarom een communicatiestrategie?
Toch gaat het vaak mis. Het enthousiasme zit in de weg. Dat klinkt heel tegenstrijdig, want zonder enthousiasme kom je niet ver. Maar door je enthousiasme begin je bij de staart. Mijn mening is dat je beter bij de kop kunt beginnen. Bedenk een communicatiestrategie, zet dit om in concrete acties en zet het vast in de tijd.
1. Voor wie?
Heb jij in kaart voor wie dat jij wil werken? Wie is er nu het meest gebaat met jouw dienst of product? Wie is je doelgroep? Durf jij te kiezen?
Als je niemand aanspreekt, voelt niemand zich aangesproken.
Het klinkt zo logisch. Toch kan ik me voorstellen dat je iedereen wil en kunt bedienen. Met als gevolg dat je te weinig klanten hebt. Dat komt omdat je communicatie niet goed is af te stemmen op iedereen. Iedereen is immers anders. Iedereen doet andere dingen. Iedereen bevindt zich op een andere plek.
Hoe kun je dan bij iedereen gezien worden als expert? Hoe wil je dan iedereen overtuigen dat ze bij jou moeten zijn?
2. Waar?
Als je weet voor wie je jouw dienst of product in de markt wilt zetten dan weet je ook waar je ze moet zoeken. Heb je een product voor ondernemers, dan zit je op LinkedIn goed. Je gaat naar ondernemersnetwerken en je maakt kennis met je doelgroep bij speciale workshops.
Ben je op zoek naar jonge moeders? Dan leg je jouw informatie bij consultatiebureaus, je bent actief op opvoedforums, je probeert een ingang te vinden bij scholen of peuterspeelzalen en je adverteert op Facebook. Als je weet wie je doelgroep is, dan weet je ook waar je ze moet zoeken.
3. Waarom?
Waarom is jouw product of dienst geschikt voor mij? Vaak heb je dit wel goed in beeld. De kunst is om het ‘waarom’ te vertalen in de taal van je doelgroep.
- Hoe spreekt je doelgroep?
- Welke woorden worden er gebruikt?
- Hoe kan jij aansluiten bij de belevingswereld van je doelgroep?
Praat niet over wat jij kunt betekenen voor de ander, maar speel in op de problemen die je doelgroep ervaart en waar jouw dienst op product een oplossing voor biedt.
Nog een belangrijke waarom vraag is de vraag: ‘Waarom doe jij wat jij doet?‘ Wat motiveert jou om je product of dienst aan de man te brengen? Ga eens goed na, wat jou dieperliggende emotie is. Dat kan een krachtig tool zijn in je communicatie en daarom onmisbaar in je communicatiestrategie. Ken je het krachtige verhaal van Simon Sinek nog niet? Dan adviseer ik je dit filmpje helemaal af te kijken!
4. Hoe?
Weet jij voor wie je dienst of product is? Weet je waar je jouw doelgroep kunt bereiken? Heb je in beeld waarom je ze kunt helpen? Dan kun je de vraag beantwoorden hoe?
Hoe gaat jouw doelgroep op zoek naar antwoorden? Kun je het beste je boodschap in een folder neerleggen die gelezen wordt tijdens het wachten in een wachtkamer? Of is autoreclame rendabel? Misschien is het zinvoller om de investeren in een goede website en SEO? Als je wilt gaan adverteren, waar kun je dat dan het beste doen? De antwoorden op deze vragen zijn een essentieel onderdeel van je communicatiestrategie. Wil je als expert gezien worden op het World Wide Web? Ga dan je kennis delen! Bloggen is daar een zeer geschikt middel voor.
Stem je boodschap af op je ontvanger.
5. Stel doelen
Als je bijvoorbeeld zegt, ik ga Twitter inzetten om mijn boodschap te verspreiden. Maak je doel concreet. Bijvoorbeeld:
- Ik wil elke week 10 nieuwe volgers
- Ik ga actief reageren op berichten en ik ga actief volgen.
- Ik ga op zoek naar berichten die aansluiten bij mijn dienst of product
- Ik ga interessante informatie ReTweeten
- Ik ga op zoek naar interessante informatie om te delen
- Ik schrijf zelf interessante artikelen om te delen
- Ik ga vragen om mij te volgen
- Ik reserveer elke dag een half uur een half jaar lang.
Zet je communicatiestrategie om in concrete acties. Op deze manier weet je ook wat je moet doen om je doelen te bereiken.
6. Zoek een gesprekspartner
Je hoeft niet alles alleen te doen. Zoek een gesprekspartner die met je mee wil denken over de invulling van je communicatiestrategie. Vaak door de vragen van een ander, of door het uit te leggen aan de ander, vallen er kwartjes. Dan weet je wat je wilt, voor wie en hoe je dat wilt bereiken. Het lijken eenvoudige vragen, maar toch is het vaak lastig om hier gericht antwoord op te vinden. Vind je het lastig om de antwoorden om te zetten in concrete acties?
Waarom zou je alles alleen moeten doen? Ik begeleid je graag en in de Killer Content Academy doen we het samen!
Vraag een contentscan aan en ik kijk samen met jou wat jouw eerste stap naar verbetering is, zodat je na de scan weer vooruit kunt.
4 gedachten over “6 cruciale stappen naar een Contentstrategie”
Pingback: Denk jezelf gelukkig | De Content Academie Online leert je hoe >
Pingback: Onzekerheid remt je in je ambtie| Content Academie
Pingback: Tegenslag. Wat doe je als alles tegen lijkt te zitten? | Content Academie
Pingback: Wat zet jij in jouw digitale etalage? | Jolanda Damsma