Acceptatie is dé bron voor zelfliefde

accepteren

Delen mag >

Acceptatie is dé bron voor zelfliefde

Acceptatie is de bron voor zelfliefde. Wat klinkt dat mooi he? Maar hoeveel rek zit er nog in? Hoeveel veerkracht heb jij nog om te accepteren dat is wat is?

Het klinkt zo gemakkelijk. Accepteer het maar gewoon, het is toch niet anders.
Je brein wil je helpen. Accepteren is de beste weg om rust in je hoofd te vinden.
En toch doet je brein iets heel anders.
Die komt in de vlucht, vecht of bevries modus als er iets in jouw leven gebeurt dat anders is dan anders. Dan gaat het alarm af in je brein.

Accepteren dat we geen Koningsdag vieren

En nu mogen we accepteren dat we geen Koningsdag vieren. Het Koningspaar komt naar mijn stad Eindhoven en ik mag het alleen via mijn computer bekijken. Dat is ff slikken. Geen muziek op het plein, geen terrassen, geen feestgangers en geen oranje bier in het zonnetje. Het is niet anders.

accepteren

Accepteren dat het nog best koud is buiten

De temperaturen zijn nog best laag vind ik zelf. De zon schijnt heerlijk, maar de winterjas mag nog dicht. Een paar weten terug was ik met mijn lief aan het picknicken. We hebben even mogen proeven van heerlijke warme dagen. Maar dat was te kort. Dat is toch gemeen?

acceptatie

Accepteren dat ‘normaal’ nog een stukje vooruit wordt geschoven

We moeten maar accepteren dat ‘normaal’ een stukje vooruit wordt geschoven. Het blijft een drama met dat virus. Wil je ergens naartoe dan moet je je laten testen. De ziekenhuizen liggen vol en toch gaat de wereld een stukje open. We begrijpen er toch geen snars meer van? Wanneer doe je het goed? Hoe kun je accepteren als je het niet begrijpt?

acceptatie

Accepteren dat thuiswerken de nieuwe norm wordt

Steeds meer ondernemers en werkgevers hebben de voordelen van thuiswerken ontdekt. Het is vaak productiever, minder kantoorkosten en de overleggen zijn efficiënt doordat prietpraat online minder makkelijk is. Is dat wat je wil? Je hebt het opgedrongen gekregen en je hebt het maar te accepteren. Zelfs als straks weer alles ‘normaal’ wordt, blijf je waarschijnlijk gewoon thuis werken.

acceptatie

Accepteren is een dingetje

Dit zijn een paar collectieve pijnen die we allemaal moeten accepteren. Maar ik weet zeker dat er in jouw leven ook genoeg dingen gebeuren die je te accepteren hebt.
Maar accepteren is een dingetje. Hoe accepteer je de dingen gewoon zoals ze zijn. Zonder ze te bevechten?

Vechten, vluchten, bevriezen

Je brein is geprogrammeerd om jou veilig te houden en komt in opstand als je uit je comfortzone komt, als dingen anders gaan zoals je gewend bent of als er nieuwe verbindingen in je brein worden gemaakt.

Dit komt nog vanuit de oertijd toen je nog razendsnel moest signaleren en reageren. Je hebt immers geen tijd om rationeel te denken als je oog in oog staat met een leeuw die honger heeft. Je reptielenbrein neemt het dan over. Je gaat vechten, vluchten of bevriezen. Deze eerste reactie heb je zelf niet in de hand. Dat is je basisprogrammering. De een neemt de benen als er gevaar dreigt, de ander zoekt het gevaar op en zet een stapje dichterbij en weer een ander komt totaal niet in beweging.

Die oer-reactie heb je maar te accepteren, daar kan je niets aan doen.

Ik bevries

Ik ben er niet trots op, ik zou liever een vechter zijn. Ik ben immers een leeuw van horoscoop maar bij gevaar lijk ik in de verste verte niet op een leeuw. Ik bevries en doe niets.

Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat ik in een stresssituatie, niets doe. Pas later als de eerste adrenaline mijn lichaam heeft verlaten kan ik weer logisch denken en acties nemen, maar mijn eerste reactie is bevriezen.
Tja, ik heb het maar te accepteren.

Maar hoe kun je accepteren?

Accepteren is moeilijk als je in je emotie zit. De weg naar de controlekamer in je brein is afgesloten en emoties reageren niet altijd zinvol. Je kunt blijven hangen in een bepaalde emotie door jezelf te voeden met de negatieve gevolgen van dat wat je maar te accepteren hebt.

Bijvoorbeeld:

  • Nu ik moet thuiswerken word ik bijna gek! Ik kan me niet concentreren!
  • Ik heb vorig jaar ook al geen Koningsdag gevierd, alles wordt mij afgenomen.
  • Belachelijk we kunnen al niet vluchten naar de zon en nu is het bijna mei en heb ik nog mijn winterjas aan!
  • Je hebt niets aan mij, als je me nodig hebt dan bevries ik.

Met deze opmerkingen tegen jezelf of de ander houd je jezelf in het negatieve gevoelskringetje en lukt het je simpelweg niet om het te accepteren. Je voed je brein met het idee dat je brein jou de goede informatie geeft en jou op een juiste manier beschermt. Maar in feite kost deze bescherming je energie. Energie die je beter voor groei kunt inzetten.

Jezelf meer energie geven

Als je meer energie wilt dan is accepteren een must. Want blijven hangen in negativiteit daar heb je alleen jezelf mee. Bovendien wil niemand lang optrekken met iemand die negatief gekleurd is, voor je het weet raak je je vrienden kwijt. Geef jezelf meer energie door uit dit negatieve kringetje te stappen.

Ik houd op met deze sombere gedachten

Om een punt te maken nam ik je mee naar allerlei sombere gedachten. Maar alleen al doordat ik het opschrijf voel ik me somberder dan voordat ik dit blog schreef.
Tijd voor de andere kant van de medaille.
Tijd voor wat meer positiviteit.

Als je het gevoel hebt dat alles om je heen negatief is, ben jij degene die bepaalt of jij je daardoor ook negatief gaat voelen!
Dat is het goede nieuws!

Hoe je dat ontdekt? Door dapper te zijn!

Je kunt accepteren leren door dapper te zijn. En daarmee bedoel ik dat je het lef moet hebben om echt te kijken naar je emoties en de situatie en moed moet hebben om acties te nemen.

Het is namelijk best wel lekker om te klagen. Je brein geeft je allerlei hormonen die je een comfortabel gevoel geven. En als je lekker samen klaagt met de mensen om je heen, krijg je ook nog eens het gevoel ergens bij te horen. Hoe fijn is dat?
Het is dus heel gemakkelijk om een klager te zijn.
Maar met deze negatieve energie trek je alleen maar nog meer negatieve energie aan.
Tijd om uit deze kring te stappen en te stappen in de kring van vertrouwen.
Vind je niet?

acceptatie

Stappenplan accepteren

  1. Volg het denkschema dat er kort door de bocht op neerkomt, als je er niets aan kunt veranderen, accepteer het dan.
  2. Bekijk de situatie eens vanuit een helicopterview. Welke elementen uit die situatie storen je het meest?
  3. Schrijf al je gedachten op en blijf schrijven tot je echt niets meer weet.
  4. Ga dan per punt denken in oplossingen. Wat kan jij doen om de situatie te veranderen? Een situatie veranderen begint altijd bij jezelf.
  5. Ga omdenken als je zelf geen acties kunt doen om de situatie te veranderen. Wat is er positief aan de situatie?
  6. Laat los…. Als je alles hebt gedaan en je voelt je nog steeds niet gerustgesteld. Laat dan los. Geef het op. Vecht niet langer tegen het onrecht. Vergeef, vergeet en laat los. Dit loslaten doe je niet voor een ander, maar voor jezelf. Je gaat je direct beter voelen als je deze beslissing vanuit je hart neemt: ‘het doet er niet toe.’
  7. Wat kan helpen is om te bekijken, hoe denk ik erover over tien minuten, tien uur, tien dagen, 10 weken, 10 maanden en tenslotte over 10 jaar. Hoe belangrijk zou ik het dan nog vinden? Veel van je irritaties zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon als je je realiseert dat het maar een mini onderdeel is in het grote geheel.

Laat ik een eerder voorbeeld voor je uitdiepen

Het thuiswerken.
‘Nu ik moet thuiswerken word ik gek en kan ik me niet concentreren’

Je gaat er eens voor zitten en probeert te voelen waar het probleem voor jou ligt.

  • Ik ben continu tussen dezelfde muren
  • Ik heb mensen om me heen nodig
  • Ik word afgeleid door het huishouden
  • Ik zie en hoor teveel nu ik thuiswerk en dat geeft me zorgen
  • Als dit nog langer doorgaat beland ik in een echtscheiding, ik erger me rot aan hem
  • Hij ergert zich aan mij.
  • Ik voel me bekeken en beoordeeld door mijn partner.
  • Ik heb het gevoel geen ‘eigen’ ik meer te hebben
  • Er is altijd geluid in huis zo kan ik me toch niet concentreren
  • Ik heb geen geld of ruimte om een goede werkplek in te richten, mijn baas verwacht teveel van me
  • Ik kan toch niet rustig overleggen als iedereen thuis is
  • Ik schaam me voor de achtergrond die mijn collega’s zien, door alle stress kom in niet aan opruimen toe.
  • Ik heb last van uitstelgedrag waardoor ik nu problemen krijg met mijn leidinggevende. De nieuwigheid en begrip is eraf.
  • Etc. etc.

Zo schrijf je door tot je echt niets meer weet. En bedenk dat niemand dit hoeft te weten, dus je kunt lekker je gevoel op papier zetten. Je zult zien dat je dan overzicht krijgt.

En dan ga je elk punt uitdiepen:

Ik ben continu tussen dezelfde muren.

Wat kan ik doen?

Ik kan elke dag een wandelingetje maken om even tussen die muren uit te zijn.
Ik kan de muren een ander kleurtje geven zodat ze weer leuk zijn om naar te kijken.
Ik kan nog net voor de avondklok bij een vriend of vriendin even een bakkie doen om in een andere omgeving te zijn.
Ik kan in de weekenden ervoor kiezen zo min mogelijk tussen die muren te zijn, lange wandelingen, fietstochten, autotochten er gewoon ff uit zijn.

Wat is het voordeel?

Ik kan mijn dag beter indelen naar mijn wensen. Ik kan overdag ff een boodschapje halen en in de avond nog even iets afmaken als de kinderen in bed liggen en er meer rust is. Ik sta niet meer in een file, ik ben bijna vergeten dat dat ook elke dag een irritatiebron was. Ik kan wat langer slapen. Ik hoef niet in de weekenden te wassen, dat kan ik gemakkelijk tussendoor doen zonder dat mijn werktijd daaronder lijdt.
Ik drink mijn eigen koffie en maak elke dag iets lekkers klaar voor de lunch waar ik op dat moment zin in heb. Ik hoef daar niet vooraf aan te denken.

Laat los!

Kom tot de realisatie dat de situatie niet verandert maar dat jouw gevoel daarover wel kan veranderen.
Haal diep adem en visualiseer dat je alle negatieve gedachten loslaat als je uitademt. Geef het een donkere kleur en zie hoe lichter de kleur wordt hoe vaker je ademt.
Als de donkere kleur in je visualisatie is verdwenen, kijk naar wat er positief is aan de situatie en lach.

En dit doe je voor elk genoemd punt.
Het geeft je een goed overzicht van wat je precies dwars zit, wat je moet doen om daar iets aan te veranderen en wat je gewoon mag loslaten, vergeven, vergeten. En bekijk dan eens hoe gelukkig je bent.

Belofte

Pak je negatieve gevoelens net zo aan als dat je je werk aanpakt, met een plan! Ik beloof je dat je je dan ook echt beter gaat voelen. Neem het oplossen van irritaties net zo serieus als het probleem zelf.

Het gaat niet vanzelf.

Je brein heeft jarenlange programmering met stevige verbindingen in je brein aangelegd. Het kost even moeite om deze nieuwe vaardigheden eigen te maken. Maar ik beloof je dat het zeer de moeite waard is.

Accepteren is de bron van zelfliefde. Je krijgt weer energie, vertrouwen en zin om aan je dag te beginnen! Bevrijd je zelf van niet helpende gedachten.

samen acceptatie

Heb je daar een steuntje in de rug bij nodig?

Heel begrijpelijk, dat wat jarenlang normaal is, krijg je niet zomaar weg.
Neem contact met mij op en ik help je!

Aanbod:

Netraite acceptatie
Reset jezelf
acceptatie
Reset je brein

2 reacties op “Acceptatie is dé bron voor zelfliefde”

  1. Pingback: Luisteren naar je Innerlijke kind, Hoe doe je dat? | Anti-burnout

  2. Pingback: Loslaten, hoe doe je dat? | Loslaten is geen werkwoord

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie