10 redenen waarom het zo moeilijk is om offline te gaan

offline gaan

Delen mag >

10 redenen waarom het zo moeilijk is om offline te gaan

Waarom zou ik redenen om offline te gaan nodig hebben? Ik bepaal toch zeker zelf wel wat ik doe? Als dat is wat er in je hoofd omgaat dan is je reptielenbrein overactief. Dit deel van je brein wil echt niet dat je iets veranderd. De beloningshormonen die internetgebruik geven zijn té prettig.

Maar als je iets voor elkaar wilt krijgen is het handig om je gedragspatronen te herkennen. Zodat je ze kunt analyseren en bewust kunt kiezen voor wel of geen verandering. Geef je reptielenbrein niet te veel macht!

Productiviteit management

Ik doe deze week mee met een iBoost van Ineke van Inique4U. Ineke gaat heel gemakkelijk van chaos naar structuur om meer voor elkaar te krijgen. Mijn takenlijstje loopt over en ik dacht laat ik eens met haar iBoost meedoen als een commitment naar mezelf.

Natuurlijk heeft ze goede adviezen. Eet je frog aan het begin van de dag, deel grote taken in stukjes, zet 3 taakdoelen per dag en stel jezelf ten doel dat je elke dag iets doet voor jezelf en je ontwikkeling. Door je doelen te delen geef je jezelf een kleine schop onder je … Je wilt immers niet elke dag zeggen dat je je doelen niet gehaald hebt.

Top!

Energiemanagement

Maar om je doelen elke dag weer te halen is het belangrijk dat je ook aan energiemanagement doet. Jezelf alleen maar streng toespreken en te lang doorwerken om je doelen te halen zorgt ervoor dat je je doelen juist niet haalt. Zeker niet op lang termijn. Je overbelast je brein en dat gaat juist tegen je werken.

Batchen

Een goede manier om meer uit je brein te halen is werken in blokken zonder afleiding. Afleiding is killing voor je brein. Dit kost je brein zoveel energie! Om het beste uit je brein te halen wil je werken zonder afleiding.

De grootste afleiding van vandaag is Internet

De grootste afleiding die we kennen is je telefoon. Altijd toegang hebben tot internet, social media, mail en WhatsApp zijn een groot gevaar voor de productiviteit van je brein. De continue afleiding wordt beloond met gelukshormonen waardoor je het niet kunt laten. Slimme koppen hebben dit zo gemaakt dat het voor jou moeilijk wordt gemaakt om internet ff uit te zetten. Maar je brein put je hiermee uit en de taakwissels die je brein moet verwerken kosten enorm veel energie.

10 redenen waarom het moeilijk is om offline te gaan

1. Het is leuk

Onmiddellijk plezier wint het van langdurig plezier. Telkens wanneer jij een berichtje stuurt of krijgt krijg je een korte dopamineshot (gelukshormoon).

2. Het is onze natuur om te gaan voor onmiddelijke bevrediging

Voortdurend online zijn geeft onmiddelijke bevrediging van erbij horen, ertoe doen behoefte aan nieuws en actie. Maar uitstellen van deze bevrediging geeft succes op langer termijn.

3. Het is onze natuur om gewoontes te creeren

Gewoontes maken ons leven wat gemakkelijker. Je telefoon is een gewoonte geworden, je denkt er niet meer bij na.

4. We zijn ingesteld op conditionering

Denk aan de honden van Pavlov die al begonnen te kwijlen bij het horen van het belletje omdat ze wisten dat ze dan eten zouden krijgen. Jouw brein reageert op eenzelfde manier op de geluidjes en berichtjes op je telefoon.

5. We zijn ingesteld om snel te reageren

Gevaar lag vroeger immers letterlijk op de loer (denk aan wilde dieren). Je had geen tijd om even te reflecteren over je actie. Tegenwoordig is het niet reflecteren van je acties het grote gevaar.

6. We zijn ingesteld op gevaar

Signalen van gevaar krijgen sneller aandacht dan signalen van rust en vrede. Als je denkt dat een mail een boodschap kan ontvangen waar je iets mee moet doen of op moet je reageren is de prikkel om je mail te checken extra sterk. En hoe angstiger je bent hoe vaker je je telefoon zult checken.

7. We zijn nieuwsgierig

Het vinden van iets nieuws stimuleert de productie van dopamine (beloningshormoon) in ons brein. Nieuwsgierigheid is belangrijk voor succes wat weer zorgt voor een sterke prikkel om op je telefoon te zitten.

8. We zijn verslavingsgevoelig

Als een gewoonte een verslaving is geworden ben je de controle over de gewoonte kwijt. Ermee ophouden geeft je een slecht gevoel omdat je de dopamine gaat missen.

9. We willen erbij horen

Niemand wil afgewezen worden. Het is heel normaal om te verlangen naar saamhorigheid. Door angst om afgewezen te worden ga je op social media op zoek naar acceptatie. Terwijl op social media de grootste kans bestaat om het gevoel van afwijzing te krijgen. Je komt in een negatieve vicieuze cirkel.

10. Fomo

Als de normale behoefte aan saamhorigheid evolueert tot een overdreven angst om iets te missen wil je voortdurend online zijn. FOMO – syndroom = Fear Of Missing Out. Onzekerheid en angst versterken dit gevoel.

Verlies jij controle over je brein?

Je brein is een megagrote computer en jij geeft de commando’s aan dit brein. De neuropsychologische mechanismen bepalen niet je reactie maar beinvloeden de ontwikkeling van je brein wel. De app ontwikkelaars weten precies hoe ze ons kunnen manipuleren zodat we verslaafd raken. Zij kennen deze 10 regels maar al te goed.

Als je altijd gewend bent om online te gaan zal het moeilijk zijn om hiermee te stoppen. Maar is dat een reden waar jij tevreden mee bent? Wil jij een internetjunkie zijn? Of wil jij je dromen laten uitkomen?

Breinklas

Wil je meer weten over je brein en over hoe jij de controle kunt terugpakken? Volg dan mijn breinklas!

1 reactie op “10 redenen waarom het zo moeilijk is om offline te gaan”

  1. Pingback: Geef eens wat vaker een compliment | Jolanda Damsma

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Bekijk ook

positieve intentie

Hoe reageer je op feedback?

Een positieve intentie hebben betekent niet foutloos zijn Ik ben ervan overtuigd dat iedereen leeft vanuit een positieve intentie. Ik

Leer je brein kennen

Voor een hoge productiviteit en je energie in balans.

Leer je brein kennen - burn-out preventie